Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Co to jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz na rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych wynikających w szczególności z:
- niepełnosprawności,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
- trudnościami adaptacyjnymi, związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor.
Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne lub po uzyskaniu od nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, informacji o rozpoznaniu indywidualnej potrzeby ucznia i konieczności udzielenia mu pomocy.
Kto udziela uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniowi nauczyciele oraz specjaliści : pedagog, psycholog, logopeda. Nauczyciele oraz specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem tworzą zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej temu uczniowi – zatem działają w sposób zorganizowany, a ich decyzje i czynności powinny być spójne, planowe, wzajemnie uzgodnione i uzupełniające się .
Z dniem 8 maja 2013 weszło w życie rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2013 roku które wprowadza zmiany, upraszcza procedurę udzielania pomocy oraz nakłada na wychowawców dodatkowe zadania.
Rozporządzenie wymienia 11 przypadków uczniów, którym należy zagwarantować pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
Oprócz wspierania ucznia szkoły mają obowiązek udzielania pomocy rodzicom oraz nauczycielom. Przy czym korzystanie z pomocy co do zasady jest bezpłatne i dobrowolne. Rodzic może więc nie wyrazić zgody, by jego dziecko uczęszczało na dodatkowe zajęcia organizowane przez szkołę.
Dyrektor organizuje pomoc, udzielają jej zaś nauczyciele i specjaliści. Wszyscy udzielający pomocy mogą zgodnie z prawem współpracować z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
O pomoc może prosić sam uczeń, rodzice, dyrektor, nauczyciel, wychowawca, specjalista, pielęgniarka środowiskowa, higienistka szkolna, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, pomoc nauczyciela, pracownik socjalny, asystent rodziny oraz kurator sądowy.
Formy pomocy nie uległy większym zmianom. Wprowadzono dodatkową formę pomocy, bieżącą pracę z uczniem.
Istotnym novum jest obowiązek przeprowadzenia diagnozy uczniów uzdolnionych, oraz tych mających trudności.
W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się dla nich indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny, zaś pozostałym uczniom opracowuje się program zajęć zgodnie z ustalonymi formami pomocy.
W naszej szkole są to:
- zajęcia rewalidacyjne
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- zajęcia wyrównawcze
- zajęcia logopedyczne.
- zajęcia socjoterapeutyczne
- zajęcia z psychologiem
O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno–pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.
Zadaniem terapeuty pedagoga jest:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- prowadzenie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów we współpracy z rodzicami uczniów, wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.